Rekenen
Deze klok is in elke klas te gebruiken! De leerlingen leren op deze manier een goede koppeling te maken tussen analoog en digitaal klokkijken. Het korte woord uur (het korte blaadje) geeft de kleine wijzer weer, het lange woord ‘minuten’ (lang blaadje) de grote wijzer.
De blaadjes geven de minuten aan.
Mijn rekenverhaal: Zo worden meetkundige begrippen concreet!
Voor kinderen in groep 3/4 zijn meetkundige begrippen vaak nog onbekend en abstract. Door hun eigen rekenverhaal te maken en hun eigen persoonlijke getallen in de te vullen op hun poster worden de begrippen persoonlijk en concreet! Leuk om op te hangen in de klas of rekenhoek!
Dit gedichtje staat centraal:
Mijn rekenverhaal.
Cijfers en nummers, ze zijn overal.
Alles wat ik ben, verbind ik met een getal.
Hoeveel ik weeg, hoe lang ik ben.
Waar ik woon en hoeveel mensen ik ken.
Het is handig om getallen niet te vergeten
Als ik iets wil wegen, berekenen of meten.
Maten, tijd en geld.
Van alle getallen sta je soms versteld.
Als ik iets in de winkel wil kopen,
Of hoever het is om naar school te lopen.
Ik weet niet waar ik zou zijn,
Zonder kennis van de getallenlijn!